Van hobbits tot de kust; reserveringen voor Nieuw Zeeland

Gister avond kwamen we met z’n drieën bij elkaar om te overleggen over onze aankomende reis. Omdat een gedeelte van onze Nieuw Zeeland reis in het hoogseizoen valt, besloten we om toch wat dingen vast te leggen. Zouden we als stel gaan, dan vind je wel een plek. Desnoods apart van elkaar in slaapzalen van hostels. Maar als groep van 5 personen, inclusief 2 kleine kinderen, heb je toch wat minder flexibiliteit. Bepaalde dingen vooraf vast leggen? Daar hebben we deze keer toch voor gekozen. Vandaag neem ik je daarom mee naar een gedeelte van onze reis.

Vooraf vast leggen

Voor een backpacker zoals ik, gaat iets van te voren vast leggen, tegen mijn natuur in. Ja, een accommodatie bij een aankomst die rond middernacht valt, vind ik prettig. Maar voor de rest, behoud ik liever zo veel mogelijk mijn vrijheid. Ik ben overigens niet de enige die zo denkt van ons gezelschap. Maar met kleine kinderen wil je vooral uitsluiten dat je in het hoogseizoen zonder accommodatie komt te zitten. Met name omdat we de voorkeur geven aan hostels en die natuurlijk niet onbeperkt aanwezig zijn in een land met nog geen 5 miljoen inwoners (ter vergelijking, Nederland deel je met 17,2 miljoen andere mensen. België met 11,35 miljoen). Daarnaast zijn er wat activiteiten die we in ieder geval zo graag willen doen, dat we die wel al hebben gereserveerd. Ook een gok, want dat betekent dat het ons beperkt in flexibiliteit. Maar goed, we hebben wat dingen geboekt. En alles ziet er zo fantastisch uit, dat we er toch stiekem ook naar uit kijken.

Hobbiton

Toen ik Lord of the Rings voor het eerst zag, kon ik niet wachten om Nieuw Zeeland te bezoeken. De hele film maakte al meteen duidelijk wat voor schitterend land het wel niet moest zijn. En met name The Shire, waar het verhaal begint. The Shire is overigens de enige bewaarde filmset plek gebleven en heeft de naam Hobbiton gekregen. Toen ik in 2009 eindelijk in Nieuw Zeeland was, kwam het niet uit om Hobbiton te bezoeken. Omdat Hobbiton alleen maar te bezoeken is via een tour en deze snel vol lopen, wordt geadviseerd om dit te boeken. Het gaat me dus geen 2e keer gebeuren dat we Hobbiton moeten overslaan, dus een toer is geboekt! Dat betekent dat we niet alleen kunnen zien waar Bilbo heeft gewoond. Maar dat we ook een drankje kunnen doen in The Green Dragon Inn!

Black Water Raften

Nog iets anders waar we echt zin in hebben, is black water raften. Ik schreef er al eerder over dat dit één van mijn favoriete sportieve activiteiten zijn tijdens het reizen. Dit jaar willen we een stapje verder en voor de Black Abyss gaan. Hier ga je abseilend een gat van 35 meter diepte in. Je moet door waterstelsels kruipen, komt watervallen tegen, glimwormen en ervaart zelfs een ‘flying fox’. En dat alles ondergronds. Zodra we weten wanneer we in de buurt van Waitomo zijn, zullen we dit ook reserveren. Uiteraard kunnen we het niet tegelijk doen, zodat er altijd iemand bij de kinderen is.

Een woonboerderij

Het is nog lang geen kerst. Maar in Nieuw Zeeland is het dan zomer. Een drukke periode voor alle kiwi’s om vrij te nemen. Daarom dat we ook onze accommodatie tijdens de feestdagen hebben vast gelegd. We hebben met vrienden afgesproken in Nelson en daarom was dit makkelijk te plannen. Voor de kerst hebben we overnachtingen geboekt in de Hu Ha Farmstay. In de woonboerderij hostel word je omringd door boerderij dieren. Daarnaast heb je een gezellige keuken en woonkamer tot je beschikking. Ideaal als je met kleine kinderen bent! De keuze voor deze boerderij was dan ook snel gemaakt.

Ferry

Omdat we een auto huren voor de gehele periode, moeten we met de ferry een oversteek maken van het ene naar het andere eiland. Ook dit kan druk zijn tijdens de vakantie en daarom hebben we de overtocht van zuid naar noord al vast gelegd. We vertrekken op ‘3e kerstdag’ terug naar het noorder eiland. Een week later zullen we namelijk vanaf Auckland naar huis vliegen.

Overnachten aan zee

Omdat we natuurlijk weten wanneer we aankomen, willen we ook al een accommodatie boeken in Wellington. Dit is de Moana Lodge geworden. Een reservering is aangevraagd en duimen dat het lukt. Moana Lodge is een sfeervol hostel direct aan het strand. De keuken ziet er modern en ruim uit. En de familie kamers hebben uitzicht op zee. Een prima plek om een nacht in door te brengen.

Solscape Raglan

Omdat we ook weten wanneer we het land verlaten, willen we Oud en Nieuw relatief in de buurt van Auckland vieren. Voor deze periode hebben we een familie kamer geboekt in een geweldig hostel in de surfersplaats Raglan. Solscape Raglan heeft een fantastisch uitzicht over de zee en heeft vele duurzame elementen. Er worden surf lessen en yoga lessen aangeboden, maar je kan er natuurlijk ook gewoon ontspannen. Overnachten doe je in één van de vele tipi’s, los staande eco huisjes, unieke aardhuisjes, wagons en ga zo maar door. Een heerlijke plek om straks de reis af te sluiten, Oud & Nieuw te vieren en ons klaar te maken voor vertrek.

Singapore

Niet bijzonder, maar wel geboekt, is de accommodatie in Singapore. We verblijven hier 3 nachten, alvorens we verder vliegen naar Nieuw Zeeland. Een goed moment om vrienden te ontmoeten en om Universal Studios te bezoeken.

Auckland

Dat geldt dus ook voor aankomst in Auckland. We landen rond middernacht en dan is het fijn om direct door te kunnen rijden naar een slaapplek. Daarvoor hebben we 2 nachten geboekt in een stijlvol hotel vlakbij Auckland Airport.

Hostels

Bovenstaande klinkt niet veel op een reis van 3 maanden. Maar voor mij is dit nogal wat. We denken er ook aan om toch wat reserveringen te plaatsen voor overige dagen in december. Met name tussen kerst en Oud en Nieuw. Maar dat gebeurt wel in een 2e overleg sessie. Gaat de reis ook steeds meer leven, want het is ook fijn om er mee bezig te zijn. Met de ervaring die ik al heb met hostels in Nieuw Zeeland, kijk ik er hoe dan ook naar uit om in hostels te verblijven. Nieuw Zeeland biedt de meest sfeervolle hostels ter wereld aan en ik ben dan ook erg benieuwd welke nieuwe favorieten ik kan toevoegen aan mijn lijst. Daarbij ben ik volledig ingespeeld op het hostel leven. Maar ik ben toch ook wel benieuwd hoe het contact met anderen verloopt nu we er met kinderen zullen verblijven.

En jij?
Hoe pak jij dat aan op vakanties en reizen? Spreekt vooraf vast leggen je aan? Kies je graag voor een pakketreis, waarbij de accommodatie al vast ligt voor je vakantie? Of ga je toch liever op de bonnefooi? En regel je ook al bepaalde activiteiten van te voren of behoud je liever de flexibiliteit?

Comments

comments

20 gedachten over “Van hobbits tot de kust; reserveringen voor Nieuw Zeeland

1. Daenelia schreef:

Lijkt me heel verstandig om rond de kerst en oud en nieuw dingen te reserveren. Dat zijn toch drukkere periodes dan anders.
    Wij regelen altijd onze slaapplekken van te voren. Dat scheelt gedoe op het moment dat we daar aankomen. We weten waar we heen moeten vanuit de aankomstplek en we kunnen kijken wat onze mogelijke dagtrips zijn vanuit de plek waar we verblijven.
    Je wilt inderdaad niet bepaalde dingen missen! Verstandig om de tour naar Hobbiton alvast te boeken. Dat soort dingen doen we ook. Ook om bijvoorbeeld wachtrijen over te kunnen slaan. Oh joh, we zijn zo efficient soms 😛
    Maar er is altijd voldoende ruimte om spontane dingen te doen, hoor. En jullie hebben 3 maanden! In 3 maanden reserveren we thuis ook wel eens iets. Waarom dus niet op vakantie?

• Sheila schreef:

Inderdaad. Maar vooral omdat dat samen valt met de zomer vakantie. Heb je én toeristen én lokale mensen. Buiten die periode om hebben we niets gereserveerd. Behalve dan die tour naar Hobbiton. Ik zou er zo van balen als die vol zou blijken te zijn! Denk dat je wachtrijen sowieso over slaat, omdat je niet spontaan op locatie kan mee gaan 🙂

2. Maaike schreef:

Ik ben ook een voorstander van de vrijheid en alles wel zien. Maar de praktijk is soms anders. Tijdens de voorbereidingen voor een rondreis door West Canada en Alaska kwamen we er achter dat er niet veel ferrys overtochten waren waar we mee van plek naar plek wilden varen in Alaska. Dus maar geboekt. En ja dan ga je ook dingen voorafgaand boeken en dingen er na. En zo hadden we opeens de zes weken aardig volgepland! Maar het was een top reis hoor! Later heb ik met mijn man een camper reis door de VS gemaakt. Daar hadden we alleen de eerste nachten in Salt Lake city gereserveerd, daarna hadden we de camper. Maar toen we in Yellowstone np waren, waren alle campings vol! Vanaf dat moment reserveerden we de campings een dag van te voren. Het was wederom een top reis! Dus ja, als je vrijheid hebt en niks regelt kun je naast het net vissen. Maar als je alles boekt heb je weinig ruimte voor onverwachte parels. Dus een goede mix is mooi! Ben heel erg benieuwd naar jullie reisverslagen vanuit NZ!

• Sheila schreef:

Wat leuk om weer een reactie van je te lezen! Ik word er helemaal blij van. Slim van de ferry. Zodra we in de buurt komen van dat we willen vertrekken, zullen we ook online boeken. Maar ik wil er dus inderdaad voor waken dat ineens de hele reis vol zit. Onzin natuurlijk met 3 maanden. Nu is daar hoogstens 2 weken aan accommodatie geboekt, Singapore meegenomen. Het hangt inderdaad van de drukte af. Zodra we merken dat het drukker wordt, zullen we 1 à 2 dagen van te voren iets vast leggen. Met z’n tweeën zou ik het geen ramp vinden. Je vindt altijd wel een plek in een slaapzaal. Eventueel ook apart van elkaar. Maar dat is nu toch anders 🙂

3. Marloes schreef:

Dat klinkt echt als een ontzettend gave reis! Ik zou zo graag ook eens naar Nieuw Zeeland willen gaan. Logisch dat je nu het een en ander van tevoren vastlegt, dat lijkt me met kinderen toch iets fijner.
    Ik boek vaak ook alleen de eerste nacht en de rest kijken we wel 🙂

• Sheila schreef:

Maar dan ook echt alleen omdat het kerstvakantie/zomervakantie is. Anders had ik het niet gedaan. Maar ik zie de reservering als een back-up :). Zo lang we maar niet zonder slaapplek zitten met kinderen 🙂

4. Saskia schreef:

Klinkt allemaal wel heel tof. En M. zou dat van The Hobbit ook heeeeeeel erg tof vinden haha. Erg benieuwd naar je foto’s, die ga ik hem zeker laten zien 🙂

Ik ben meer van het plannen waar we verblijven. De rest maakt me nooit zo uit, maar heb graag een goed hotel met goede bedden 🙂 Daarbij maak ik wel altijd, als we bijv. naar Londen gaan een globale planning van dingen die ik graag zou willen doen en dan kijken we wel wat aanbod komt en bij elkaar in de buurt ligt.

• Sheila schreef:

Ik ben niet zo kieskeurig qua bedden. Als het maar niet spijkerhard is zoals je dat snel in de goedkope guesthouse in Azië hebt. Daar moet ik daarom altijd vantevoren de bedden even voelen. Want als het matras hetzelfde voelt als een betonnen vloer, word ik wakker met overal pijn in mijn hele lichaam. Dan is de lol er ook weer van af.

5. Nicetobeout schreef:

Geweldig, Nz bezoeken is ook onze droom. Het kost alleen teveel geld voor ons en met een kleintje zo ver vliegen… Gaaf dat je dit durft en doet! Hobbitton bezoeken lijkt me ontzettend leuk.

• Sheila schreef:

De tarieven zijn hetzelfde voor jou als voor mij, voor ons is het ook veel geld ;). Maar ik snap wat je bedoelt. Alleen is het gelukkig gelukt om te sparen en ik neem 3,5 maand betaald verlof op. Mijn vriend heeft ook betaald verlof. Mijn man als enige onbetaald verlof. Dat scheelt natuurlijk een heleboel. We zullen wat meer budget hebben dan de 20-jarige backpacker, maar op locatie zulle we nog steeds op budget moeten reizen. Maar gelukkig is de jongste nog geen 2. Anders hadden we 4 tickets moeten betalen. Dan werd alles wel heel erg krap.

6. Zo simpel is dan geluk schreef:

Inderdaad in deze situatie toch wel handig om alvast wat dingen vast te leggen!
    Zelf ga ik dit jaar (opnieuw) met een ernstig zieke vriendin op vakantie. Ook wel een klein beetje spannend. Wij houden het bij een all inclusive vakantie, haha. In haar situatie gewoon de beste optie.

• Sheila schreef:

Ja, ik snap dat dat ook spannend is! En dat je in zo’n geval juist ook dingen wil vastleggen (en checken waar de ziekenhuizen zijn en je verzekering goed checken en dat soort dingen). Dat je dan voor een all inclusive kiest, kan ik me ook voorstellen. Als je ernstig ziek bent, wil je niet op je vakantie energie kwijt zijn met het zoeken naar kamers, restaurants, etc! Wat leuk in ieder geval dat jullie samen gaan.

7. Louise schreef:

O wat een geweldige reis! Verder ben ik helemaal niet jaloers ;). Mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk uit naar op de bonnefooi gaan, maar ik pas me eigenlijk helemaal aan mijn reisgezelschap aan. Als ik merk dat het bij hun stress oplevert (wat met de mensen waarmee ik reis bijna altijd zo is), dan heb ik echt 0 problemen met het boeken van een georganiseerde trip. Zelfs all-inclusive is do-able voor mij 🙂 Zo blij ben ik dat ik gewoon weer naar een nieuwe plek mag 😀

• Sheila schreef:

Dat is knap! Daar heb ik toch echt wel grenzen. Een All Inclusive zou ik alleen kunnen voor een weekje met de kinderen, maar dan alleen als er op een ander moment dat jaar ook een backpack reis wordt gemaakt :).

8. Irene schreef:

Ik vroeg me inderdaad al af wanneer jullie zouden vertrekken. Heel gaaf dat jullie deze reis gaan maken. Ik ben wel altijd van het plannen. Ongeorganiseerd weggaan levert voor mij meestal stress op. Al kan ik wel jaloers kijken naar mensen die gewoon hun tas pakken en wel kijken waar ze terecht komen, dat zou ik ook wel willen kunnen.