Throwback Travel Tales 2009: Hello Bangkok

Het eerste verslag in de serie Throwback Travel Tales.

In 2009 reisden Erik en ik 4 weken door Thailand, met een klein stukje Cambodja. Het was onze eerste aanraking met Azië.

First days abroad

Na 2x een vlucht van ongeveer 6 uur en een nacht overslaan, is de aankomst vermoeiend. De eerste dag in Azië hebben we daarom vooral besteed aan rondhangen en acclimatiseren op Khao San Road. Khao San Road is waarschijnlijk zo’n beetje de bekendste straat van heel Azië. Iedere backpacker die in Thailand komt loopt hier ooit een keer rond. Het bruist en leeft. Deze straat IS reizen. We hebben een kamer voor 4 personen, want vrienden komen toevallig dezelfde dag in BKK aan. Zij zijn voor 4 maanden aan het rondreizen en het weerzien is gezellig. De Chang (Thais bier) vloeit rijkelijk en we hebben een avond om nooit te vergeten. Helaas is rusten er die nacht niet veel bij. Hierbij 1 advies; als je een hotel aan Khao San Road neemt, zorg dat je NIET aan de straatkant zit en het liefst ver weg van de bars. Khao San Road leeft óók ’s nachts, wanneer wij willen slapen. Maar gelukkig hebben we oordoppen…

Bangkok

De volgende dag gaan we met z’n allen naar de weekendmarket. Absurd, zo belachelijk groot als het daar is. Phoe hey! En druk!! Manmanman… En warm!!! Tjongejonge… Maar het is wel leuk om te zien. Zo doen de Thai dus hun boodschappen, hun huisinrichting en hier halen ze hun kleding. Als je ook maar iets nodig hebt, dan kan je het hier heus wel vinden. Als je tenminste genoeg geduld hebt om te zoeken, want IK zou daar zelfs nog kunnen verdwalen en met een bijnaam als  wandelende TomTom is dat best knap.

Na de hete markt is het ‘s middags tijd voor iets heel anders. Ons hotel de D&D Inn heeft een rooftop pool, met uitzicht op the Grand Palace. Dus van de hitte zo naar het water. We moeten ook even lekker genieten natuurlijk he!

Thailand deel 1

Opgelicht

Een dag later gaan we weer met z’n twee op pad en we worden meteen door een Thai aangesproken. Deze “docent van de University” vertelt ons dat we niet naar the Grand Palace kunnen gaan ‘s ochtends. Iets met een of andere boeddhistische feestdag. Hij regelt meteen een tuktuk voor ons. Dat we maar wat andere tempels moeten bezoeken en dan ‘s middags terugkomen bij het paleis. Dat paleis hebben we niet meer gezien, we waren een beetje te laat terug. Maar we hebben wonderschone tempels èn het echte Bangkok gezien.

Achteraf lezen we in de Lonely Planet dat dit een oplichterspraktijk is die heel veel gebruikt wordt rondom het paleis. Maar terugkijkend vinden we het eigenlijk wel een goede deal. We hebben heel Bangkok doorgesjeesd met een tuktuk, schitterende dingen gezien en dankzij die “docent” betaalden we maar 40Bath. Dat komt ongeveer overeen met 1 euro. Voor een hele dag een prive chauffeur. Niet echt een vervelende scam dus! Wel heel vermoeiend, zo’n dag met 40 graden, in een tuktuk, door een stinkende stad racen. Met natuurlijk de nodige bezoekjes aan tailors en juweliers. Maar wij kijken onze ogen uit.

Gelukkig kunnen we de dagen daarna lekker bijkomen. Met een airco bus gaan we op weg naar een bounty eilandje, Koh Chang. Waar we een paar dagen willen blijven, zomaar even ontstressen, acclimatiseren en genieten van het idee dat we in Thailand zijn…

signature Puck

Comments

comments

9 gedachten over “Throwback Travel Tales 2009: Hello Bangkok

• Puck schreef:

Bedankt voor het compliment! Deze reis was zeker een belevenis, echter geen once in a lifetime gevalletje. Liefst nog zouden wij (ik spreek even voor Sheila en mijzelf) dit jaarlijks willen doen. We hebben dan ook al regelmatig trips naar Azië en andere werelddelen erop zitten. Blijf lezen en ze zullen vanzelf volgen.

1. bea schreef:

Ik was sneller aan het eind van het verhaal dan ik dacht, benieuwd naar het vervolg 😉
    De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik liever reportages zie van al die verre landen dan dat ik er zelf zou naartoe gaan (niet alleen kwestie van de vliegangst 🙂 ) Ik ben niet echt een reizigster, volgens mij is dat een microbe die je hebt of niet 😀 Maar je schrijft inderdaad heel goed en verhalen van mensen die ooit ergens ver weg waren, ik lees ze graag.

• Puck schreef:

Dat komt omdat ik destijds ook 3 verhalen heb geschreven over de reis, dus ik houd nu dezelfde verhalen aan. Misschien wat korter dan ik normaliter zou doen, maar wel authentieker… Ik zorg dat het vervolg snel online komt!

2. Veronique schreef:

Och dat zou mij dus ook kunnen overkomen hoor ? Gelukkig zien jullie er ook het positieve van en lees of merk ke niet dat jullie hard feelings hebben. Nog nooit buiten Europa geweest maar wil het zeker nog graag doen!!
    Heb jij net als Sheila ook in het buitenland gewoond?

• Puck schreef:

We hebben inderdaad no hard feelings. Juist niet. Wat we die dag gedaan en gezien hebben hadden we anders nooit meegemaakt, omdat we echt bij andere dingen geweest zijn, die niet in de boekjes staan. Kleine tempels, achteraf.
      Ik heb nooit in het buitenland gewoond. Zou het zeker wel willen, maar vind het ook wel lastig om wat ik hier heb (familie en vrienden) gedag te zeggen. Maar als we ooit de kans krijgen voor een paar jaar naar de USA te vertrekken. Ik zou meteen gaan! Als ik maar weet dat er een einddatum zou zijn.

3. jeapiebel schreef:

Welkom to Thailand, was ik maar mee gegaan. 😉 Ten eerste dit hebt niet met je post te maken. Ik moet even zoeken voor ik je site weer terug kan vinden via Gravatar, omdat je daar je website niet aangemeld hebt. Weet je dat je daar ook je website kunt zetten. Ik ga van uit dat je meer bezoekers wil. Ik zeg het, omdat ik zelf ook zou willen dat anderen het ook tegen mijn zeggen, hoop dat je niet vervelend vindt. Ik heb zelf al heel lang gereageerd met mijn wordpress.com wat ik niet gebruik en account heb. Ik kom pas gister achter dat de lezer via mijn reactie de weg naar mijn blog niet kan vinden. Dus heb ik meteen aangepast. 40Bath. Voor een hele dag een privéchauffeur dan hebben jullie echt loterij gewonnen. Ik red het niet eens en ik ben een Thais plus ik spreek de taal. Ook niet in 2009. En de warmte heerlijk he. 😉 Het kan idd echt heel warm zijn.

• Puck schreef:

Ik kwam er gisteren ook achter dat mijn gravatar iets raars deed. Volgens mij is het nu weer goed. Hopelijk! Zal wel even checken of die van Sheila ook goed staat.
      En inderdaad, we hadden het heel goed die dag. De chauffeur was ook leuk, hij vertelde nog wat. We hebben hem ook getrakteerd op wat eten en drinken, dat scheelt natuurlijk ook. En niet te vergeten dat we heeeeel veeeel winkeltjes van binnen gezien hebben (we wisten niet beter, dus we gingen overal braaf naar binnen). Zijn benzinekosten had hij er in ieder geval wel uit.